Bröst

Ända fram tills jag var sex år kunde jag gå utan tröja på sommaren, som min bror.
Plötsligt blev det något opassande, plötsligt så skulle jag även ha en bikiniöverdel när jag badade.

Den var jobbig, och den tog ifrån mig lite av glädjen i att bada, då det var så obekväm.
Jag förstod inte varför. Min bror fick ju gå utan tröja fortfarande, och han var åtta. Varför fick inte jag göra det?

Min bror hade inte bröst. Men det hade inte jag heller. Jag var sex år, och mindre än min bror. Ändå så skulle min nakna bröstkorg vara något jag skulle dölja, något som ingen annan skulle få se.

Och det var då jag började känna skam över min kropp, och senare skulle jag börja känna skam över de brösten jag senare skulle utveckla.

Ens bröst fick ingen annan se, det var något som inte ens andra tjejer fick se på, det var något som var privat. Bara för en själv, och kanske för en pojk eller flickvän i framtiden.

För mina bröst var skambelaggda innan jag ens visste vad ordet skam var.
För mina bröst var sexualiserade innan jag ens hade fått min första flickvän

Mina bröst var bröst när de fortfarande var likadana som min brors.

Och nu, när jag är sexton år och skäms ifall min bröstvårta syns igenom ett plagg, när jag svettas på sommaren och ser mina killkompisar gå utan tröja, när jag ser alla bilder som ständigt laddas upp på gsm på barbröstade killar så undrar jag bara vad det är som är så speciellt med våra kroppar.

Varför det är just våra kroppar som ska vara sexiga hela tiden, varför kan inte ens en mamma ska kunna amma offentligt utan att bli stirrad på som om hon hade gjort något fruktansvärt?

Varför ska våra kroppar ses som objekt för njutning, och inte för just vad det är, kroppar?


Kommentarer
Lina W

bra frågeställningar!!
när jag var 12 började bära push up-bh (70AA-kupa! dvs uppushad vadd, för ngt annat fanns inte direkt att framhäva), sminka mig och raka mina ohåriga ben. men jag var otålig, jag VILLE ha bröst och behåring och finnar att sminka över hahahah.
när jag väl började få allt det där vuxna, så brände jag bh:n, slutade raka mig, klippte av mig håret och färgade det svart, slutade sminka mig "fint" och började måla mig svart runt ögonen - och kände mig sexigare än någonsin!!
därefter kunde jag lite mer avslappnat börja välja vad jag ville ha på mig och hur jag ville se ut och så... men alla dessa ideal och krav utifrån!! är så inskränkande på ens frihet att jag tror man måste bryta med dem för att sedan kunna känna att det är ens eget val vad man vill ha på sig eller inte. det enda problemet med att gå ut utan bh när man nu känner för det är ju som du säger att man lätt känner sig som ett sexobjekt oavsett om någon tittar eller inte på grund av dessa jävla ideal och sexismen som genomsyrar hela samhället!!

2013-08-13 @ 00:12:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

tonky.webblogg.se

En blogg som handlar om min vardag och typ hbtqa+, feminism, sexism, respektlösa människor och ankor.

RSS 2.0