Vad är det som är svårt att förstå med ett nej?

För ett par dagar sedan så besökte min flickvän Ashes Stockholm. När jag satt och väntade på henne på plattan så kommer en okänd kille fram till mig och försöker få kontakt. (Jag kanske bör tillägga att jag satt och läste när det skedde?)
I alla fall, han sätter sig ner bredvid mig. Säger att jag är söt och frågar frågor om mig. (Vad heter du? Hur gammal är du?)
Jag svarar på frågorna så kort som möjligt och ägnar honom knappt någon uppmärksamhet överhuvudtaget, för jag ville hinna läsa klart kapitlet innan Ashes kom.


Plötsligt frågar killen ifall jag vill följa med honom in på toaletten och ha sex. Och då blev jag mer irriterad på honom än jag var innan. Att han ens har mage att fråga mig något sådant, en helt okänd person för honom och som inte på något sätt visat sig vara intresserad av att ens lära känna honom.
Mitt svar till honom var att han kunde dra åt helvete och lämna mig ifred. Svaret på det blev "Varför är du så arg? Jag försöker bara lära känna dig..."


"Jag vill inte lära känna dig", svarade jag. "Kan du lämna mig ifred?"

Inte förrän då verkade han förstå någorlunda att han besvärade mig. "Oj, är du tillsammans med någon?"
"Ja," svarade jag. "Ja, det är jag."

"Oj, förlåt. Väntar du på honom?"

Jag besvärade mig inte ens att rätta könet, så jag bara nickade. Och då gick han iväg.


För att mina nej, mina "Gå härifrån" var inte nog för honom att lämna mig ifred, han var tvungen att höra att jag hade pojkvän för att han skulle lyssna. Att han inte kunde lyssna eller förstå förrän han såg mig som upptagen, någon annans, är skrämmade. Och det är inte första gången detta händer.


Och varför känns det mer som om att hans ursäkt var riktat till mit ickeexisterande pojkvän än till mig?



Kommentarer
Annika

Något liknande (om än inte lika kränkande) hände mig på bussterminalen i GBG förra året. Satt och läste en bok i väntan på något, och fram kommer en kille och frågar efter en penna. Visst, jag är schysst, "här har du". Men sedan står han kvar och traggar, traggar och traggar lite till. Man tycker ju att han ska kunna ta en hint och dra men nejdå, fortsätter prata om allt jävra möjligt och börjar ställa frågor om mig med. Till slut börjar jag se mig om efter någon möjlig vakt eller något som kan komma och hjälpa mig bli av med honom men ingen syns så jag ber honom helt sonika att dra.
"Kan du lämna mig ifred?"
Tog några försök men till slut drar han. Men att det ska vara så svårt att bli av med någon!

För övrigt, fy faen vilken dryg typ du råkade ut för! Att man ens får för sig att gå fram till någon och komma med sådanna förslag?! En annan sak att försöka vara trevlig och söka kontakt, modigt såklart. Men ta en hint!! Och var inte äcklig.
Jävra slem xD

2013-08-14 @ 22:33:06
URL: http://sheilais.blogspot.com
LillaTanten

Så otroligt obehagligt att sådant ska behöva hända!

Något liknande hände min dotter på universitetsområdet igår, en främmande man kom fram och bad henne om en cigg. Eftersom hon är en godsint person fick han en och då inledde han sin "flirt" med att fråga ut henne fullständigt. Ingen sexinvit dock , men upprepat tjat om mobilnummer, var hon bodde, om hon har Facebook osv osv - hon svarar hela tiden kortfattat och undvikande. Till slut ljög hon om att hennes buss skulle gå....då följde han henne till (fel) buss, hon hoppade av på nästa hållplats och då stod han plötsligt framför henne igen...då ljög hon igen om att hon skulle möta sin pojkvän...och han sa: "varför sa du inte det meddetsamma, då hade jag ju inte behövt lägga ned så mycket tid på dig". *suckar*

Svar: Usch, vilket vidrigt beteende! Och att de inte verkar acceptera ett nej förrän man säger att man har en pojkvän är så otroligt respektlöst. De kan bara lämna en ifred ifall de riskerar att inkräkta på en annan mans "revir", typ.
Tonky

2013-09-14 @ 19:32:18
ni äger oss inte?

Stod bredvid några killar som pratade med en tjej för inte så länge sedan. Eftersom jag stod själv och utan någonting med mig så hade jag inget bättre för mig än att lyssna. Vad jag då hör är att en av killarna säger "personlighet är bara för bögar. Är du snygg, så är du min" och jag blev så förbannad. För det första, personlighet är inte något som bara bögar går efter och i den tonen han sa det i lät det som om det var något dåligt att vara bög, och dessutom lät det på honom som om det är dåligt att gå efter personligheten. Och för det andra så vadå "så är du min"? Tänk om tjejen du tycker är snygg inte vill vara "din"? Blir så jädra förbannad.

2013-09-24 @ 18:26:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

tonky.webblogg.se

En blogg som handlar om min vardag och typ hbtqa+, feminism, sexism, respektlösa människor och ankor.

RSS 2.0