Kort inlägg om behå på barn

Det har varit mycket prat om det här ämnet, och jag bestämde mig för att komma med min åsikt.

Det handlar inte om BH:n i sig. En bh är ett funktionellt plagg som används för att ge stöd för ens byst och underlätta påfrestningen på ryggen. Det är inget fel på att som åttaring vilja ha ett sådant plagg.

Men det måste vara av den rätta anledningen, dvs för att just ge stöd. Det finns åttaåringar som har bröst, och ingen har sagt att de inte får bära bh. När man pratar om det här ämnet så talar man oftast rent generellt om åttaåringar, och det är väldigt ovanligt att ha välutvecklade bröst i den åldern.

Som sagt, det handlar inte om att man är emot att åttaåringar som behöver bh använder det. Det handlar om att åttaåringar som inte ens har börjat utveckla bröst känner en press på sig att köpa en bh. Det handlar om den ständiga sexualiseringen av kvinnor som börjar allt tidigare i åldrarna. Det handlar om att flickor har en sådan enorm press på hur de ser ut att åttaåringar, som fortfarande lär sig om plus och minus i skolan känner att de behöver sätta på sig en spetsbehå, kleta mascara på ögonfransarna och klä upp sig i kläder som de inte kan leka i för att känna sig tillräckliga och vackra nuförtiden.

Det handlar om utseendehets och sexualisering, inget annat.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

tonky.webblogg.se

En blogg som handlar om min vardag och typ hbtqa+, feminism, sexism, respektlösa människor och ankor.

RSS 2.0